-

Hej allihop! Förlåt att jag varit så distanserad här på bloggen på sistone. Jag har haft massor för mig och har inte kunnat ta tag i bloggen alls. Massa saker överallt runtomkring mig. Hoppas ni alla är rädda om er och har det jättekul i vilka fall som helst! Jag läser alla era kommentarer, och jag lovar att besvara dem när jag är tillbaka på bloggen HELHJÄRTAT igen. Har medvetet valt bort att besvara kommentarer då jag inte vill vara kort i sättet jag svarar på dem. Puss på er tills vidare!


Kommentarer
Postat av: glöm inte

http://www.youtube.com/watch?v=tb17BZrrY9I

2010-08-25 @ 00:22:33
Postat av: cico

http://www.dn.se/kultur-noje/liberalismen-har-blivit-populistisk-1.732989

en av anledningarna till varför FP inte faller mig i smaken

2010-08-25 @ 03:12:36
URL: http://fjartan.blogg.se/
Postat av: R

@Cico



Först och främst vill jag säga att det inte ens är samma partiledare längre, som Can yttrar sig om. Och för det andra så sympatiserar jag själv inte med språkkravstestet som FP försökte införa på Leijonborgs tid. Jag håller, som jag sa tidigare, inte med om allt FP yttrar sig om bara för att jag själv ska lägga min röst på dem. Mycket för mig är väldigt irrationellt. Men deras hjärtefrågor är mina hjärtefrågor. Hur som helst, du ska få svar på artikeln och jag hoppas att du kan se på den med mer kritiska ögon efteråt! :) Tack för att du skickade mig länken.



Ett tips från mig är att se till att inte låta en "avsky" mot FP grundas utifrån en subjektiv krönika (eller som bäst; en debattartikel) som dessutom är skriven år 2006 (snart 5 år sedan). Skulle hänvisa dig till en nyhetstext i vanlig mening, som är färsk med det "nya" folkpartiet. Så att du får objektiv och sakkunnig fakta! :)



Nackdelen med den krönikan du valde att visa av Mustafa Can är att det innehåller bristfällig "fakta". Den är missvisade och i olika ställen totalt felaktig. Vilket är vad som skiljer en nyhetstext ifrån en vanlig krönika/artikel. Det förekommer inte lika många faktafel i sådana.



Bland annat påstår Can att Leijonborg "fyra månader före det svenska riksdagsvalet 2002" stylades om. I själva verket skedde det 1999, dvs. hela 3 år innan det han påstår. Varför det spelar någon roll är för att Can subjektivt försöker få det att se ut som ett desperat drag av folkpartiet i hopp om att fiska röster. Så var det dock inte, som jag nämnde.



Vidare påstår Can att Leijonborg (som jag själv förövrigt inte ens sympatiserar med) anser att "människor med utländsk bakgrund inte gjorde rätt för sig och därför blev segregerade". Inte någonstans finns ett sådant uttalande publicerat. Varken i video- eller skriftlig form. Om du vet om en källa, visa mig gärna den! :)



Ännu ett väldigt tydligt faktafel ur Cans krönika är att han påstår att FP skulle se till att "invandrare med fast jobb är välkomna, men förlorar man jobbet åker man ut". När Leijonborg ville införa språkkravstest så var det inte ens i närheten av att man skulle "åka ut direkt" om man skulle tabba sig eller förlora jobbet. Hans tanke var att efter 3 år av arbete för invandrarna skulle de erbjudas permanent uppehållstillstånd. Om man dock förlorar arbetet fick man tre månader på sig att aktivt söka ett nytt jobb.



Det här går egentligen att diskutera hur länge som helst men det tänker jag inte göra mer än såhär då jag själv inte såg Leijonborg som en god partiledare och jag sympatiserade dessutom extrem mycket mindre med FP's sakfrågor på hans tid. Jag hoppas iaf du fick en annan form av inblick! Kram! :)

2010-08-25 @ 11:34:50
URL: http://beyondletters.blogg.se/
Postat av: R

Poya - I would never..

2010-08-25 @ 11:38:31
URL: http://beyondletters.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0