En lycklig dag

http://theshark.dk/en/pic/greatwhiteshark.jpg


Ni vet ju hur galen jag är i hajar. I många, många år har jag fascinerats av dem och alltid velat se hajar i verkliga livet. Med tanke på min fiskfobi skulle jag dock aldrig få för mig att röra dem men bara observera.

...och guess what?
Jag ska äntligen få se ett par riktiga hajar! Jag längtar så det gör ont. Vill sova och vara där nu, nu, nu. Och jag lovar er, det ska bli så jävla många bilder där! En vacker dag ska jag se min favorithaj, vithajen. Tills dess får jag fortsätta längta. Jag är nästan säker på att det är sandtigerhajar (som värst) de har där borta, sedan har de nog övriga släktarter från sandhajar. Men de duger superfint! Hajarten på bilden ovan är sandtigerhaj.

Det som egentligen är rätt speciellt med just sandtigerhajen är att honans ägg kläcks i själva livmodern, där den största hajen av dem äter upp de övriga syskonen så det i princip alltid föds enbart 2 hajar. Det är en av flera anledningar (bl.a. idioter till fiskare) till varför just den arten dessutom börjar bli utrotningshotad. Nu är jag inte helt säker, men jag tror även att det är sandtigerhajarna  som har en oljefylld lever för att kunna flyta. För att kunna hålla kvar deras flyt i vattnet andas de in luft. Kan ni tänka er det? LUFT. Det är så jäkla coolt då det är den enda hajarten som kan göra det. Jag kan fortsätta pladdra på, men ska sluta här!
Trackback
RSS 2.0