Läsarfråga; nykter på universitet?

http://www.skepticallyspeaking.com/podcasts/alcohol.jpg

Hej :) jag har en fråga till dig som börjat uni. och är nykterist. Jag själv är det men jag orkar ärligt talat inte med alla fördomar. Jag är inte den som gillar att stå ut men hur tog du till dig under nollningen? Det är ju en hel del alkohol. Skulle uppskatta ett svar, du är så duktig när det gäller råd.




Hej! Jag förstår precis vad du menar när du tar upp "fördomarna". Den första reaktionen folk får av mig (i synnerhet universitetsfolket) när jag tackar nej till alkohol är: "jaha, du är muslim". Av äldre personer har den andra fördomen varit att man tidigare har lidit av ett missbruk. När jag senare förklarar att det är av helt andra skäl, bland annat politiska så ändras ansiktsuttrycket. Kan dock inte skilja på om det är till det bättre eller till det sämre. I 9 av 10 fall har jag upplevt att det är mer av en självklarhet att man ska dricka på universitetstiden. Gör man inte det så har man spräckt den där självklara bubblan som byggts upp som en norm där.

Med tanke på att jag starkt tror på att jag ska vara nykterist för resten av mitt liv så sitter det svåra inte i att tacka nej. Jag är säker på min ståndpunkt när det gäller alkohol. Jag är starkt emot preparat (som egentligen vem som helst har tillgång till) som stör kroppens funktioner och hjärna på det viset. Det svåra för mig sitter i upplevelserna efteråt. Man inser ganska snart att fester minst 3 ggr/v med en hel del (starkt) alkoholpåverkade människor inte är det allra roligaste för en nykterist. Klart det är roligt att ha utgångar då och då som nykterist, men så ofta blir otroligt jobbigt i längden. Kan egentligen bara tala för mig själv. Finns säkert de som klarar av det. Men jag är ju inte heller den ultimata "party"-tjejen. Det komiska är att många av de som är "party"-människor (som jag själv lärt känna) på universitetet är sådana som blivit det efter nollningen. Många har berättat att de till och med var nykterister innan. Jag förstår dem. Det är inte lätt. För många är det så att man har lättare för att knyta kontakter med alkohol i kroppen. Man vågar mer.

Helt ärligt hade jag jättegärna också velat "våga mer", men jag tror att jag hellre väljer vägen att försöka ändra på en del av min blyga och ibland försiktiga personlighet istället för att rubba min hjärna till att göra det. Jag vill vara vid mitt medvetande och lära mig att knyta lika många kontakter på det viset.

Vad jag skulle tipsa dig om är att vara med på nollningen* så gott det går, trots att du känner dig obekväm bland all alkohol som nykterist. Tänk på att nollningen är vad som sätter grunden för dina framtida kontakter. Jag förstår att du inte gillar att sticka ut, det gör inte jag heller. Gillar inte att vara i fokus alls. Men ibland måste man och det är bara i början du sätts i fokus, senare är du bara DU. Du förblir inte "Bella, hon som är nykterist" under hela universitetsperioden, snart blir du bara Bella (sorry, du lämnade inget namn, haha!).

Manipulera din egen hjärna när du är vid ditt fulla medvetande istället. Gå dit när folket har fått i sig en del att dricka och själva "vågar mer". När du stiger in dit kan du ha i baktanken att de redan är alkoholpåverkade och du kan egentligen göra vilken tabbe du vill (rent verbalt) utan att skämmas för det senare. Jag brukar skämta om att jag älskar när okända människor är alkoholpåverkade till en viss nivå. De får mig att våga. Var minst lika social som dem, du kan vara berusad av din egen personlighet.

Och snälla, du måste lova mig att våga vara nykteristen! Du kommer tycka att det är jobbigt, du kommer känna dig avvikande många gånger, du kommer fundera på om vad du egentligen borde göra och glömma vad du egentligen vill. Men tänk på att är du verkligen nykterist för rätt anledningar så bör du fortsätta vara det - om det är den du vill vara. Folk på universitetet är mognare än man tror, många av dem accepterar det faktum att du nekar alkohol men i de flesta fallen måste du kompensera med en mer social personlighet. Även om jag är emot alkohol, så måste jag säga att om du känner att alkohol är rätt för dig så är det inget fel med det, förutsatt att du känner att det är rätt för dig för en ordentlig anledning. Och den enda anledningen jag just nu kommer på är om du skulle finna det väldigt gott. Inte för att du gillar din personlighet i samband med berusningseffekten.

Vill du ständigt vara vid ditt fulla medvetande eller vill du riskera att ditt medvetande gör sällskap med ditt undermedvetna? - Någonting du inte kan ha uppsyn över.



* Nollning är någonting som pågår under de fyra första veckorna på universitetet. Det innehåller en hel del aktiviteter som gör att du kan lära känna skolan och människorna på universitetet bättre. Dessa aktiviteter kommer ofta hand i hand med alkohol.

Kommentarer
Postat av: Anonym

vilket sjukt bra inlägg . jag är också nykterist då alkohol inte alls tilltalar mig, och religion har inget med detta att göra,...fattar inte varför alla kopplar till det direkt.



btw vad är nollningen??? haha helt ute men vet seriöst inte vad det är, berätta

2010-07-25 @ 12:29:32
Postat av: R

Tack så jättemycket! Hur kommer det sig att du själv är nykterist? Nej, håller med. Förstår inte heller det.



My bad! Borde ha förklarat det i inlägget. Har lagt till det nu. Tack för att du påpekade det!

2010-07-25 @ 12:34:33
URL: http://beyondletters.blogg.se/
Postat av: inte så förvirrad längre :)

Tack så hemskt mycket :). Jag blir så otroligt glad när jag ser hur klok du är för din ålder.



Jo, det man möts först av är du muslim eller att man har haft någe slags alkoholrelaterat våld i hemmet. "Det är väldigt höger att ta sig ett glas vin", WTF? (en bekants uttalande).

Men i grund och botten som du säger är det inte religiöst, och kanske heller inte politiskt till 100% utan personligt. Jag har sett människor fara illa när alkohol är med i bilden men det roliga är att jag har förlorat massa vänner o kompisar pga detta. Då tänker du säkert, dessa är inga vänner!, vänner förstår en. Jag håller med dig, orkar inte med fördomsfulla människor. Och det som är värre är den att dessa personer innan var nykterister men sedan släppt det helt.



Jag är inte heller den som gillar att gå ut, jag hoppas bara jag inte filtreras bort pga. jag inte dricker. Men i slutändan så hittar man så småningom vänner som en själv. Och det positiva är som du skrev i ett tidigare inlägg att försäljningen av alkoholfritt ökat :). Känns bara skönt att skriva till någon som förstår en. När man frågar någon om just denna fråga är responsen man får "Men chilla, du ska inte dricka dig full direkt, smaka bara lite sluta vara en sån jävla trångsynt tönt".



Tack

2010-07-25 @ 12:50:48
Postat av: S.

Fler sådana inlägg! Man peppas verkligen

2010-07-25 @ 13:29:57
Postat av: zozo

Sjukt bra inlägg! Känner igen mig i mkt av de där. Innan jag började universitet så var jag också lite småorolig inför detta med att alkohol och att jag inte skulle orka förklara mig hela tiden, men å andra sidan så har jag ju alltid varit den som inte dricker bland de jag umgås med och de har inte alls varit något hinder på de sättet. Men tydligen är de big deal för vissa. En kompis till mig drack inte och hon hade aldrig ens smakar på alkohol, då tänkte ja men skönt då är man inte ensam. För henne var de big deal, hon ville inte säga de framför de andra, och bad mig att jag inte heller skulle berätta något om det. Tyckte de blev riktigt patetiskt, då hon tom. tog med sig vanlig läsk och tog med till fester, och lotsades om att de var alkoholdrinkar! För att inte glömma då hon lotsades vara full!

Att hon uppmana mig att göra desamma för att inte bli “utfryst” som hon flera gånger upprepade, gjorde inte saken bättre.

2010-07-27 @ 12:39:23
URL: http://zodfa.blogg.se/
Postat av: Diana

vet att många tycker det är "konstigt" när någon inte dricker när det egentligen är väldigt hälsosamt men det bevisar bara hur hjärntvättade vi är av samhället. väldigt bra inlägg. tycker att det är starkt av dig att stå för dina åsikter och inte ge vika. Du har ett otroligt civilkurage och många människor(jag) värdesätter det väldigt högt. Det visar att du inte är en av dom som vänder kappan efter vinden utan du står för dina åsikter.

2010-07-27 @ 13:19:25
URL: http://mypathinlife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0