Läsarfråga: Bikini vs. Underkläder

Brukar du ha bikini till stranden/när du solar? Av nån anledning ser jag dig inte som en 'bikinitjej', du har en skitsnygg kropp men du verkar privat av dig sådär.. Är nyfiken bara.


Jag skryter så glatt om hur intelligenta, godhjärtade och observanta mina läsare är. Det här är varför. Att ni kan lägga märke till sådant utan att jag faktiskt behöver yttra mig om det.

Först och främst vill jag säga tack för komplimangen! Jättesnällt av dig. Du har helt rätt. Jag är inte den klassiska "bikini"-tjejen. Däremot bär jag bikini (inga trekantsbikinin dock, haha) om jag är utomlands eller på ett ställe där jag vet att jag inte lär träffa personerna igen. Varför jag är så är för att jag inte trivs med tanken att någon jag känner har sett mig halvnaken, i synnerhet killar. Jag menar inte att de tittar på mig på ett visst sätt, utan det sitter helt enkelt i mig. Jag är, som du säger, rätt privat av mig när det kommer till sådant. Idag var jag exempelvis och solade med två vänner i ett litet smultronställe jag känner till. Otroligt mysigt och samtidigt avskärmat.

Anledningen till att jag blev så från första början är för att jag alltid har varit emot irrationella normer i samhället. Låt säga att en tjej lägger sig ute i enbart underkläder. Tänk er hotpants och BH i spets. Jag kan garantera er att folk kommer säga det ena efter det andra om henne. Hon kommer garanterat stämplas som en "dålig" tjej. Ponera att en tjej lägger sig ute på samma ställe i bikini, då är det bara en simpel tjej som solar. Am I right? Men alla vi vet att underkläderna täcker större ytor av kroppen än bikinin. Så varför är det då okej att vistas i bikini men inte okej i underkläder? Är det för att någon tönt en gång i tiden sa att det är okej att vara halvnaken i den tygbiten men inte i den andra?

Jag gillar helt enkelt inte hyckleri. Det flödar av det i samhället och människor följer det utan att ifrågasätta det hela. Av samma anledning är jag exempelvis nykterist. Det stör mig bara. Det stör mig så mycket att det är okej att en tjej går med en bikiniöverdel och shorts och klassas som en "vanlig tjej som omfamnar sommaren", men om en tjej gick ut i BH och shorts så är hon en lösaktig tjej. Det klingar helt fel i mina öron. Man visar mer i bikini än underkläder.

Så till mig personligen: Jag skulle inte vilja att bekanta killar såg mig i underkläder, så varför skulle jag vilja att de ser mig i bikini? Ännu en gång, det handlar inte om att DE nödvändigtvis tittar på ett "sexuellt" sätt, utan det sitter helt enkelt i mig. Jag trivs inte. Så varför kan jag inte bara slippa vistas halvnaken och vara obekväm utan att folk behöver tro att man är en "strikt muslim", fötryckt, överdriven eller vad fan folk vill fantisera ihop i deras skallar. Du trivs i att andra kan se dig halvnaken - bär det. Jag trivs inte i det - låt mig slippa. Utan att behöva dömas eller förklara mig.

Likadant är det med tjejer som har bilder i underkläder på sig på diverse hemsidor. Facebook, playahead, bloggar osv. De får alltid nedlåtande kommentarer om att de är lösaktiga, att de inte skäms över sig själva och att det sitter gamla gubbar som onanerar till deras bilder. Men varför säger ingen någonting om bikini-bilder som flödar i en oändlighet ute i cybervärlden? Gamla gubbar sitter alltså inte och onarerar till de bilderna för att det bara är en bikini! Haha, nej. De skiter i om du har en bikini, en bh eller två gurkor över de "privata" kroppsdelarna. De ser mer av bröst OCH rumpa i bikinin (med undantag för vissa bikinin). Så ännu en gång; varför är det okej att gubbarna onanerar till bilder iförd bikini men inte underkläder?

Det hela handlar om att jag inte vill att killar jag faktiskt är bekant med på en eller annan nivå ska se mig så pass naken - ha sett formen på mina bröst, min midja, min rumpa osv. och dagen efter se mig påklädd som om de aldrig har sett mig halvnaken. De ser praktiskt taget lika mycket av en som exempelvis pojkvännen hemma i sängen har sett. Men varför jag är okej med att bära det utomlands eller på avskärmade ställen där jag vet att ingen av mina bekanta vistas, är för att det är människor som aldrig mer kommer träffa mig igen. Det är ingen som kommer träffa mig iförd mina jeans och t-shirt och samtidigt ha bilden i bakhuvudet av hur mina bröst ser ut med enbart en tygbit över. Vi är trots allt mänskliga. Till och med jag spanar in tjejer och tycker att de är hur sexiga som helst när de ligger ute och solar i sina bikinin.

Det hela handlar alltså inte om människor som bär bikini, utan om den snedvridna normen om att det är okej att vara halvnaken i en tygbit men inte en annan och att människor blint följer dessa normer och faktiskt svartmålar de som bär den "felaktiga" tygbiten. Om du bär bikini, lägger upp bilder i bikini och inte har några problem med det så sluta kommentera tjejer som bär underkläder och lägger upp bilder i underkläder på ett negativt sätt. Du är inte bättre och de är inte sämre.

Kort sagt: Alla ska få vistas i absolut vilken tygbit de vill utan att behöva bli kallade för det ena efter det andra. I synnerhet av människor som visar minst lika mycket som dem. Bort med hycklerin i samhället och kritisera de normer ni följer. Och innan ni pekar ert finger mot någon och dömer denne, se efter att ditt eget finger är lika ren som du kräver att personens ska vara.

Jag måste poängtera ännu en gång att jag inte har någonting emot människor som BÄR bikini. Långt ifrån. Som jag sa tidigare, jag bär själv bikini. Jag poängterar detta då många gillar att ta saker och ting personligt innan de faktiskt har förstått sig på det man menar. Det jag har emot är de som bär bikini, lägger upp bilder på sig iförda detta och samtidigt ser ned på människor som vistas i underkläder och lägger upp bilder på sig i underkläder, eller allmänt kritiserar människor som är "lättklädda". Jag är en människa som förespråkar att alla ska få vara som de själva trivs med. Jag stör mig enbart på hyckleri och normer som man väljer att efterleva men inte ifrågasätta.
Trackback
RSS 2.0