Bara jag och jag

Jag älskar verkligen mitt eget sällskap. Visst låter det drygt till en början? Med det syftar jag inte på att jag är en rolig, smart och grym person, nej. Jag syftar på att jag så simpelt som älskar att vara för mig själv. Många människor hatar det, har jag märkt. De klarar inte av ensamhet. Men jag trivs så bra i ensamheten. Många gånger har jag sagt nej till att umgås under helger, bara för att få vara helt själv. Få njuta av att jag kan tänka på mig. Göra vad jag vill. När jag vill. Hur jag vill. 

Det slår mig lite då och då, att jag trivs så jäkla bra helt själv. Jag tackar nej till utekvällar alla gånger då jag bara vill vara själv och njuta av mitt eget sällskap. Just nu slog det mig igen, när jag var påväg att ta upp telefonen för att ringa en vän och be om sällskap till mataffären. Jag la ner telefonen igen. Kom på att jag hellre promenerar hela vägen dit själv. Skippar bussen också. Bara jag och min musik. Bara jag och naturen. Bara jag och regnet. Bara jag och, bara jag och, bara jag...

Vi spenderar så mycket av våra liv åt att dela det med andra. Så många av våra tankar skänks åt andra och annat i helhet. Varför ringer han inte? Hur mår min familj? Kommer det hinnas med plugget? När ska träningen få ta plats? Undrar om mina vänner känner sig bortglömda? osv osv. Ta ledigt från allt det där ibland!

De extremt få dagarna jag är ledig vill jag bara tänka på mig. Bara mig. Köp ditt favoritsnacks, beställ en pizza, ladda ner en film du älskar och sätt dig bara ned och kolla. Skratta sådär larvigt åt roliga scener. Snacka för dig själv mot skärmen. Sätt på det senaste avsnittet av din favoritserie som du varit tvungen att prioritera bort. Under 365 dagar, vill jag ha kanske 30+ dagar för bara mig själv. Det förtjänar vi. I slutändan har vi bara oss själva, så varför inte lägga ned lite extra tid på den enda som aldrig kommer att överge dig?

Och nu tänker jag ta 3 h till att bara tänka på mig själv och bara vara i mitt eget sällskap. Sen blir det att gräva ner huvudet i uppsatserna igen. Nu ska jag iväg och handla mat, kommer förmodligen hem med ett par av mina favoritkillar. Ikväll blir det jag, Ben och Jerry ;) Vi hörs senare, stjärnor!

Trackback
RSS 2.0