Ett GRYMT tips

http://svtplay.se/v/2229474/dokumentar__tigris_faglar

Det här är en helt underbar dokumentär om svenskirakiska kvinnor och Irak i helhet. Jag skulle bli jätteglad om alla kunde kolla på den, men i synnhert ni irakier - ni kommer bli tårögda ett par gånger. Helt fantastisk! Blev jätteglad över den. Runt tre av kvinnorna där var helt galna i min mamma. De var sjukt förstörda på hennes minnesstund, blev chockad är jag såg dem där i videon.

Haha, när Saddam visas i videon, min pappa: "Ibn el kelb.. ya 7akir.. soche 3efne beledne el gamil" - "dvs. din son av en hund, din elaka, det är hans fel att vi lämnade vårt vackra land"

Hur som helst, take a look! You won't regret it :)


Kommentarer
Postat av: Nada

Aah jag såg den på tv förra veckan tror jag att det var...helt underbar. Min pappa brukar också slänga ur sig någon liknande kommentar varje gång det är nåt om Saddam. Hans fel att jag aldrig fått se mitt land heller...cant wait till den vackra dagen jag åker dit och får se aaaallt det underbara min pappa alltid berättar om.

2010-11-29 @ 18:04:25
Postat av: R

Jag har sett den drygt 3-4 ggr nu! Jag älskar att de äntligen visar hur vi 'riktiga' irakier ser ut. Inte massa bombhotande, förtryckande idioter.



Haha! Ja, min familj klarar inte av honom eller hans regim. Åh, vad intressant! Visste inte alls att du var från Irak. Berätta! :) Är du född här, eller?



Jag längtar också. Varje dag! Jag hoppas att landet kan återuppbyggas. Jag har bara underbara minnen från Irak. Känns hemskt att kanske åka dit och få de minnena utbytta.

2010-11-29 @ 18:51:19
URL: http://beyondletters.blogg.se/
Postat av: Anita

Ja, det här är verkligen ett GRYMT tips! Jag kännde mig väldigt berörd och det gör ont i hjärtat när jag tänker på hur mycket den irakiska befolkningen lider och har lidit, det är fruktansvärt.

Dessa kvinnor är grymma som fortsätter och kämpar! Hoppas på en bättre framtid för hela världen och framförallt för Irak!

2010-11-29 @ 19:29:35
Postat av: R

Anita - Vad tyckte du om den? Var det inte kul att de för omväxlingensskull visar hur andra irakiska kvinnor är? Ja, vi får hoppas att det blir så! Verklgen.

2010-11-29 @ 19:59:14
URL: http://beyondletters.blogg.se/
Postat av: Anita

Jo, absolut! Det är verkligen kul att en svensk tv-kanal visar hur dem irakiska kvinnorna lever i Sverige. Det är verkligen tråkigt när alla tänker på negativa saker så fort man säger att man är från Irak. Det är så kul att dem visar annat än bara krig och problematik.

Ibland så funderar jag på att bli politiker för att åka ner dit och ändra på allt, men man måste inse att dem politiska problemen är mycket svårare än så.

2010-11-30 @ 18:26:57
Postat av: Nada

Ja jag tycker också att det är bra för människor (inklusive mig själv) att se nåt POSITIVT när det gäller landet och inte bara det negativa heeeela tiden.



Nej jag är inte född här, jag är en av världens måååånga halv irakier (okej tack vare Saddam så hade jag nog inte existerat men man ogillar honom inte mindre för det ;P) jag är född i Algeriet där min mamma kommer ifrån :)



2010-11-30 @ 20:22:01
Postat av: R

ANITA - Håller med dig till fullo! Det behövs mer av sådant i svensk TV. Haha, precis det jag dagligen försöker studera mig in på. Men man måste ha i åtanke att Irak inte är ett säkert område att vistas i inom politiken och i synnerhet inom politiken som kvinna. Man får invänta några år till, tills det faktiskt är en sekularisering i landet.



NADA - Ja, man blir ju själv insnöad i allt det negativa. Som tur är har inte jag ändrat min syn på Irak. Jag lämnade landet när det var vackert och underbart. Jag ÄLSKAR arabblandningar. Ni är alltid så jävla vackra, era drag! Kan bara tänka mig hur vacker du är. Nordafrikanska drag. Vilket land brukar de flesta gissa på att du kommer ifrån?

2010-12-01 @ 11:03:37
URL: http://beyondletters.blogg.se/
Postat av: Anita

Jaha vad kul, vad studerar du till? Ja, jag vet att Irak inte alls är ett säkert område och inte ett sekulariserat land heller, men om man vill få något gjort så måste man ta risken! Och om en kvinna får makten så är det ett STORT framsteg (med tanke på den politiska historian) och därför måste någon kvinna våga och ta första steget. Inget är omöjligt om man verkligen brinner för det man gör!

2010-12-01 @ 21:39:54
Postat av: Ida

Vilken fin header bild :)

2010-12-01 @ 22:32:06
URL: http://ipeterson.blogg.se/
Postat av: Nada

Ja, själv så har jag bara sett bilder och det verkar vara såååå fint men det är en annan sak att åka dit och själv uppleva det och se hur folk lever. Inte lika vacker som DIG iallafall, (jag är sämst på att ge komplimanger för att jag är alltid rädd att det ska låta som fjäsk :( men WOW!) folk brukar gissa på aaallt möjligt förutom arab, serbien och bosnien brukar jag få för mitt namn iallafall, tydligen så har dom också en massa Nador därborta haha men för det mesta är det vilket spansktalande land som helst som folk gissar på och turk också ibland...(jag äälskar att köra gissningsleken när någon undrar vart jag kommer ifrån, det är kul och höra vad andra tror ;P)

2010-12-02 @ 12:15:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0