Arbetet vi skriver



Aja, nu måste jag iväg till biblioteket för heldagsplugg. Min grupp och jag skriver nämligen ett arbete om mäns våld mot kvinnor, utifrån mannens perspektiv. Jag gillar vinklingen. Att mannen (i majoriteten av alla fall) lider i dessa förhållanden  är totalt obegripligt för många, varför vi vill skapa en större förståelse för mannens situation. Även om slagen aldrig är rättfärdigade, existerar mycket tankeverksamhet innan det där slaget kommer. Och det är det vi vill få förståelse för. Tanken-känslan-handlingen. Det vanligaste perspektivet som framläggs annars är ju kvinnoperspektivet.

Det var dock någonting killen vi intervjuade sa som störde mig: "men det är ju flest kvinnor som blir slagna av män". Och detta vet han alltså. Han kunde inte ens stå för att statistik inte alltid är tillförlitligt. Rätt dumt då statistik, kring liknande ämnen, är det mest oberäkneliga och ovissa vetenskapsresurs som finns att tillgå. Det fick vi gott lära oss i vår tidigare kurs. Men I don't blame them, man måste utgå från statistik på ett eller annat sätt. Det är i många fall det enda som finns att tillgå. Men jag störde mig bara på att han inte erkände det stora mörkertalet.

Världens mörkertal (dvs. sådana personer som bl.a. inte anmäler och därför inte kan tillföras i statistik) befinner sig i just detta ämne. Hur många män vågar anmäla att deras kvinna spöar skiten ur dem? Hur många vågar ens ta upp det faktum? Det är dessvärre mer 'förståeligt' i samhället att en kvinna blir slagen än att en man blir det, varför det även är mer påtagligt i statistik. Kvinnan kan -exempelvis- prata med sin väninna om det, som i sin tur anmäler. Skulle det vara lika lätt för en kille att berätta för sina 'grabbar' att han blir slagen av sin flickvän, tro? Man måste alltid ta hänsyn till mörkertal.

Shit, vad jag pratar. Kan diskutera detta ämne i timmar. Det här ämnet står mig nämligen väldigt nära om hjärtat. Våld som handling, i synnerhet i nära relationer, är det vidrigaste som existerar i mina ögon. Oberoende vem som tilldelar slaget. Kvinna eller man. Men allt som händer innan handlingen äger rum - DET är vad som fascinerar mig.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilken underbar vinkel att se det ifrån!

Väldigt intressant måste jag erkänna!

Du får gärna lägga upp vidare om detta ämne.

2011-02-10 @ 20:53:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0