Fråga om uppsatsskrivande




Hej! Jag tänkte ställa dig några frågor. Jag ska skriva
b-uppsatsen nästa termin och jag är lite nervös.





Hej! Du har ingenting alls att oroa dig över. Allt kommer gå galant ska du se. Nu var det dock otroligt länge sedan jag skrev en b-uppsats. Ska faktiskt upp på opponeringen till min c-uppsats nu om någon timme.

Vad skrev du om?
Jag skrev om män som utövar våld i nära relationer (och den andra var om vad stress har för inverkan på människans psyke).

Tyckte du att det var svårt?
B-uppsatsen var inte alls jobbig att skriva, faktum är att det inte alls tog lång tid.

Visst skriver man b-uppsats själv?
Du behöver inte skriva den själv och jag skulle nästan uppmana dig att skriva den med en annan person. Jag själv hade föredragit att skriva den på egen hand, men det är smidigare att vara fler. Särskilt om du är nervös och känner dig "vilsen" i hur man skriver och utformar en b-uppsats.

Gick det bra?
Det gick väldigt bra.

Vad är det viktigaste att tänka på?
Att börja i tid och se till att det finns mycket information (och tillgängliga respondenter) kring ämnet du vill forska om. Formulera ditt syfte utifrån det. B-uppsatsen är inte utmanande, därför kan du slappna av och njuta av uppsatsskrivandet. Se dock till att hellre hålla en hög tempo och bli klara för tidigt än för sent. Det kan vara bra att ha några dagar ledigt för korrekturläsning av uppsatsen.

Var det kul/jobbigt?
Det var kul! Det enda jag kan klaga på är väl att jag hamnade i en grupp som föredrog ett långsammare tempo än vad jag själv önskar. Men hitta någon som fungerar som du i skrivsättet, så blir det superbra ska du se! :)

Hur "stor" är b-uppsatsen?
Den är inte alls stor. Inte om man jämför med c-uppsatsen i alla fall.

Under hur lång tid skrev du din, kände du att det var bra med tid, stressigt?
Det var inte stressigt, minns dock inte hur lång tid vi fick på oss. Vill tro att vi fick någon månad på oss, om inte mindre? C-uppsatsen var på 1.5 månader, så b-uppsatsen lär ha varit under kortare tid. Minns att vi hade andra seminarieuppgifter vid sidan av dock, så den kan inte ha varit så "viktig". Det var gott om tid, men skolor skiljer sig åt.

Har du några övriga tips, förslag?
Se till att utnyttja dina handledartillfällen till max. Gå dit med mycket material så att h*n har mycket att beta i. Håll även en kontinuerlig kontakt med din handledare. Det gör mer än du tror för uppsatsskrivandet.

Kommentarer
Postat av: Anonym

åååh Gud, blev verkligen mycket lugnare :D Från nervös/orolig ser jag nu istället framemot att skriva uppsatsen, :)



TACK!

2012-01-11 @ 20:57:37
Postat av: Scherfors

Grymt inlägg!

Kan du berätta lite mer om hur du gick tillväga?

Vad man bör göra först, vad man bör tänka på, vad som är viktigast med hela arbetet etc.

Att du är enormt duktig på att skriva är bara ren fakta. Har du några tips när det kommer till skrivningen? Någon bra bok eller hemsida som du använt dig utav för att förbättra din skrivning?

2012-01-11 @ 21:50:37
Postat av: Anonym

Vad pluggar du till? :)

2012-01-11 @ 23:21:39
Postat av: R

Anonym - Det var så lite så! Säg till om du behöver hjälp med uppsatsen när du väl kommit igång med den. Kram! :)



Scherfors - Fortfarande sur på dig, så jag tänker inte besvara dina frågor. Så du vet.



Anonym2 - Är snart färdigutbildad socionom :)



2012-01-12 @ 16:38:54
URL: http://beyondletters.blogg.se/
Postat av: Aa

Hej! Antar att du kan se min hotmail, snälla vill du skicka det du skrivit om hur stress påverkar människans psyke, känner att stress tar över mitt liv nu och vill så gärna förstå vad det är som händer

2014-02-23 @ 14:52:01
Postat av: Aa

Hej! Antar att du kan se min hotmail, snälla vill du skicka det du skrivit om hur stress påverkar människans psyke, känner att stress tar över mitt liv nu och vill så gärna förstå vad det är som händer

2014-02-23 @ 14:52:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0