Our messed up priorities




A man sat at a metro station in Washington DC and started to play the violin; it was a cold January morning. He played six Bach pieces for about 45 minutes. During that time, since it was rush hour, it was calculated that 1,100 people went through the station, most of them on their way to work.


Three minutes went by, and a middle aged man noticed there was musician playing. He slowed his pace, and stopped for a few seconds, and then hurried up to meet his schedule. A minute later, the violinist received his first dollar tip: a woman threw the money in the till and without stopping, and continued to walk. A few minutes later, someone leaned against the wall to listen to him, but the man looked at his watch and started to walk again. Clearly he was late for work.

The one who paid the most attention was a 3 year old boy. His mother tagged him along, hurried, but the kid stopped to look at the violinist. Finally, the mother pushed hard, and the child continued to walk, turning his head all the time. This action was repeated by several other children. All the parents, without exception, forced them to move on.

In the 45 minutes the musician played, only 6 people stopped and stayed for a while. About 20 gave him money, but continued to walk their normal pace. He collected $32. When he finished playing and silence took over, no one noticed it. No one applauded, nor was there any recognition.

No one knew this, but the violinist was Joshua Bell, one of the most talented musicians in the world. He had just played one of the most intricate pieces ever written, on a violin worth $3.5 million dollars. Two days before his playing in the subway, Joshua Bell sold out at a theater in Boston where the seats averaged $100.

This is a real story. Joshua Bell playing incognito in the metro station was organized by the Washington Post as part of a social experiment about perception, taste, and priorities of people. The outlines were: in a commonplace environment at an inappropriate hour: 

Do we perceive beauty?

Do we stop to appreciate it?

Do we recognize the talent in an unexpected context?







...so how many other things are
we missing without even knowing?

Kommentarer
Postat av: A

I know the feeling... Som när jag sjunger "The pimp in me". Inte en enda själ som ger mig komplimanger, pengar eller applåder. Folk som inte uppskattar en vacker röst och extraordinär talang.

2012-02-16 @ 21:49:12
Postat av: Anonym

har bara en fråga angående din hud , använder du någon särskild dagkräm eller rengöring för ansiktet under dagen?

2012-03-25 @ 22:09:24
Postat av: Fatima

Alldeles, alldeles för länge sedan du sist uppdaterade.

2012-03-29 @ 17:55:27
URL: http://marsvinflickan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej :) Jag ställde en fråga för ett tag sedan som du besvarade, angående din b-uppsats. Du berättade hur det hade gått men jag undrar, skrev du b-uppsatsen om "våld i nära relationer" eller är detta din c-uppsats?

Har googlat lite och det är ett jätteintressant ämne men det känns för "stor" för en b-uppsats. =) Kram!

2012-03-31 @ 00:39:08
Postat av: Anonym

alltså förlåt men kände att jag var tvungen att kommentera den här bilden nånstans https://p.twimg.com/ApUcnEICQAAaP0c.jpg



du är på riktigt bland det vackraste jag sett!

2012-04-01 @ 17:16:46
Postat av: R

A - Förutom att din röst gör folk döva.



Anonym - Jag kommer aldrig ge upp min Nivea-burk. Den klassiska blåa som kostar runt 20-lappen. Finns på typ alla matvarubutiker! Rengöring och dylikt använder jag inte. Jag är den där som använder tvål och vatten (hemskt, jag vet). Lycka till!



Fatima - I know, dude. I know.



Anonym2 - Hej hej! Om du mailar till min bloggmail, kan jag kanske leta upp min b-uppsats åt dig och skicka dig den. Ämnet är inte för stort om du begränsar dig inom det. Dina frågeställningar styr allt. Du kan exempelvis enbart förhålla dig till hur barnen mår i en familj där kvinnan är våldutsatt eller liknande. Kram på dig!



Anonym3 - Åh, vad glad det gjorde mig. Tack för att du överhuvudtaget tog dig tiden att skriva det här. Verkligen. Tack, tack, tack.

2012-04-02 @ 12:52:38
URL: http://beyondletters.blogg.se/
Postat av: Anonym

Klickade på den länkade bilden där uppe. OJ säger jag bara. Du har verkligen unika ansiktsdrag. jättevacker!

2012-04-02 @ 20:34:54
Postat av: Anonym

Jag har mailat dig på din bloggmail :)

Kram!

2012-04-04 @ 20:41:31
Postat av: K

Du borde verkligen uppdatera bloggen. Så fina ord som du skriver, rör mig och helt säkert andra läsare.

2012-04-14 @ 00:37:26
Postat av: Anonym

ville bara säga att en tjej på fb hade en bild på dig som hennes profilbild .. vet inte om det kan vara du , men du kan alltid kolla ..hon heter Tazhy M. Max där .. tycker att det är jättedålig stil att man snor andras bilder och ha de till sig själva .. kram!

2012-04-14 @ 02:52:18
Postat av: R

Anonym1 - Världens finaste är du. Tack, snälla!



Anonym2 - Jag ska kika så fort jag kan! :)



K - Det gjorde mig jätteglad att läsa, verkligen. Jag ska försöka kicka igång bloggen på nytt. Förhoppningsvis när jag är ledig igen. Saknar era fina kommentarer! Tack, bästa du.



Anonym3 - Uppskattar att du säger till! Jättesnällt av dig. Jag ska kolla upp det. Tusen tack :) Kram!

2012-04-15 @ 20:50:59
URL: http://beyondletters.blogg.se/
Postat av: Lorin

!!!!!!!!!!saknar dig rafel :(

2012-04-22 @ 23:30:43
Postat av: Anonym

saknar din blogg!

2012-05-17 @ 22:54:07
Postat av: Anonym

har du några tips för att tabort finnar?

2012-05-29 @ 15:59:26
Postat av: V

Hej, vill börja med att du har en otroligt fin blogg. Dina texter berör mig verkligen. Men nu en annan fråga, visst hade du en skönhetsblogg förut? Where is it? Du gav asbra tips!!!



Vänligen V

2012-07-13 @ 15:35:44
Postat av: Fatima

Nu kör vi klappleken från dagis!

FA-TI-MA

VILL

ATT

DU

SKA

UPP-DA-TE-RA

UPP-DA-TE-RA

UPP-DA-TE-RA

!!!!!!!!!!!!

Is that annoying enough for you, Rafelle? UPP-DA-TE-RA!!! (Snäl-la)

2012-09-05 @ 17:32:25
URL: http://marsvinflickan.blogg.se
Postat av: Hiba

Rafelle, du är lika söt som en Raffaello! :)
Snälla, börja blogga igen! Har verkligen saknat dina inlägg :(
KRAM!

2012-10-01 @ 16:14:04
Postat av: Anonym

varför bloggar du inte längre :( twitter räcker inte

2012-10-05 @ 23:43:11
Postat av: K

Ja, starta igång bloggen igen! Väck den till liv och inspirera oss ännu mer.

2012-10-13 @ 16:48:29
Postat av: Carolyn

Har verkligen saknat dina inlägg, du kanske kommer ihåg mina gamla kommentarer, hon som just hade förlovat sig för typ mer än 1 år, är gift nu och du har slutat blogga, inte okej!! Gumman vi saknar dina inlägg!!
Kramar på dig

2012-11-08 @ 16:26:17
URL: http://Carolyns.se
Postat av: R

Checkar in din blogg med jämna mellanrum trots att jag vet att du slutat skriva :( Hoppas att du har det jätte bra. Jag ville bara säga att du och dina inlägg är saknade. Come back :(

2012-11-08 @ 17:18:59
Postat av: Fatima

Shit vad pinsamt kommentar, hade varit snällt om du tog bort den, hahahaha.

2012-11-15 @ 19:41:41
URL: http://marsvinflickan.blogg.se
Postat av: Fatima

Damn, februari? Tiden går så snabbt :(

2012-12-12 @ 21:22:22
URL: http://marsvinflickan.blogg.se
Postat av: E.F

SAKNAR DIN BLOGG. Kan fortfarande sitta och läsa dina vackra texter då och då.. Du var fanimej en speciell människa, din frånvaro syns i bloggvärlden - fanns INGEN som du, please come back, snälla. Jag ber snällt ?

2012-12-30 @ 11:58:22
Postat av: Lorin

saknar att du inte bloggar... och ditt vackra ansikte. tänker fortfarande alltid på dig.

2014-05-14 @ 20:41:00
URL: http://www.lorindarwich.se
Postat av: R

Lorin: Världens mest underbara du! Tänker på dig. Hoppas du mår bra och skriver här snart igen. Ta kontakt med mig om du får tillfälle till det. Kram!

Anonym1: Fina! Jag har uppdaterat lite i alla fall. Saknar alla era fina kommentarer.

Anonym2: Jag lider av torr hy, så jag får sällan finnar. Kan tyvärr inte ge ett bra tips som jag själv har testat, mer än det jag själv har läst i tidningar och så.

V: Åh, vad glad jag blir! Tack, snälla du. Ja, jag hade en sådan hemsida förr, men jag stängde ned den för bra länge sen. Borde finnas andra att hitta på nätet. Kram!

Fatima: Hahahaha, knäppa Fatima. Du gör mig alltid så glad. Tusen pussar på dina söta kinder!

Hiba: Hiiiba, du är en riktig habiba! Vad kul att höra från dig. Saknar dina alltid så vackra ord. Jag har uppdaterat lite. Hoppas du tar hand om dig och att du är lycklig. Många kramar!

Anonym3: Nu har jag uppdaterat! Har slutat med Twitter med i princip. Uppdaterar jättesällan.

K: Jag ska försöka! Kraaam

Carolyn: Åh, hej vackra du! Har du gift dig nu?! Vad roligt. Hoppas ni har det jättebra ihop. Många pussar!

R: Du är ännu bättre. Tack för att du gjorde mig glad nu!

E.F: Du är så himla fin. Vackra, vackra. Tack, tack, tack! Blev så rörd av dina fina ord. Jag kommer att uppdatera lite då och då - förhoppningsvis. Hoppas du hör av dig igen! Hade varit kul att höra från dig. KRAM!

2014-07-19 @ 10:46:59
URL: http://beyondletters.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0